איך אני בונה את הפרקים של הפודקסט ניתוח סדרות על פי שיטת האקורדיון

תחילה רציתי לייצר פודקסט ניתוח סדרות בעברית. הרגשתי שאני כתסריטאית זקוקה לניתוח חד וברור, דרמטי, מבני של הסדרות שאני רואה. סדרות טלוויזיה הן כל כך שונות אחת מהשנייה ותמיד יש את השאלה האלמותית הזו, איך כותבים סדרה? איך מפתחים אותה? איך שומרים על אחידות בין הפרקים? על אחידות בין העונות?

זה קשה עד בלתי אפשרי לענות על השאלות האלו כשאין לנו ניסיון בכתיבת סדרות. כשאנחנו לא מעורבים בתהליכים, אלא רק רואים את התוצר המוגמר.

לכן היה לי חשוב שכל פרק יהיה לו את אותו מבנה. את אותן שאלות. את ארבעת המרכיבים של שיטת האקורדיון.

למען האמת יש הרבה מאוד סדרות שמוצעות לי לניתוח, יש בקשות של משתתפים מסדנאות, של אנשים שמגיעים אליי מהפייסבוק ואני משתדלת לבדוק כל סדרה, אבל לצערי אין לי זמן לעשות ניתוח של כולן, אז אני תמיד הולכת על מה שבוער בי. על הסדרה שאני צופה בה עכשיו.

דבר ראשון אני בוחנת מה השאלה הדרמטית ומה הערכים ההופכיים שמרכיבים אותה. מה הדאגה המרכזית שלי כצופה לאורך הצפייה בסדרה? מה מציק? האם הם יהיו ביחד? האם הכתר ישרוד את שינוי הזמן? איך גברת בת' תגבור על יריביה ותהפוך לאלופת שח-מט?

אחר כך אני בוחנת מה המנגנון הסדרתי. המנגנון הוא האלמנט המשלים של השאלה הדרמטית, אם אני תוהה אם הדמויות הראשיות ישארו ביחד, המנגנון הוא כנראה מערכת היחסים ביניהם. אם אני חושבת על התקדמותה של בת' כאלופת שח מט המנגנון הוא כנראה משחקי השח מט והקריירה שלה.

המהלך העונתי/סדרתי והארק של הדמויות גם כן, הולכים יחד. אני מסתכלת על העלילה בשלמותה וחושבת מה הדבר המרכזי בה, כיצד דמויות המשנה משחקות תפקיד לכאן או לכאן – האם הם מכשילים את הגיבור/ה? עוזרים? מה תפקיד מערכת היחסים ביניהם ואיך הם כדמויות מתקשרים למהלך השינוי המרכזי?

עולם הסדרה זה כבר עניין של סגנון ולוקיישן. מה מפגיש בין הדמויות? מה מיוחד בLOOK & FEEL של הסדרה הזו? וכיצד העולם משרת גם הוא את המנגנון הסדרתי? עולם השח מט לדוגמא מעניק סדר, חוקים ומשמעות עבור אליזבת' שעוברת חיים מלאים בכאוס, התמכרות ואובדן פתאומי בגמביט המלכה.

לבסוף הצהרת הכוונות שהיא האני מאמין של הסדרה. מי עוד מאחורי היצירה הזו? מה המנוע שהצליח לגרום לסיפור הזה להגיע למסך? האם מדובר בסיפור אישי, מעובד מספר? קומיקס? מה הם ניסו להגיד ביצירה הזו וכיצד האמירה הזו ממסגרת ודוחפת את היצירה הזו קדימה.

ניתוח הסדרות על פי שיטת האקורדיון ברור מאוד לכל מי שעבר את סדנת פיתוח הסדרות, כי הוא עבר תהליך ומבין את כל אחד מהמרכיבים, אבל אני מקבלת פידבקים גם ממאזינים שאינם כותבים ופשוט מחפשים את המעבר, את המשמעות הנוספת ביצירה.

כיף גדול עבורי ליצור את התוכן הזה ולהמשיך להתמודד עם האתגרים של ניתוח סדרות חדשות ומבנים מוזרים.

אני מאמינה שכל יוצר יכול להשתמש במוצרים המוגמרים הללו AKA הסדרות שהוא צופה בהן ליצירה שלו – אבל, לעיתים כשאנחנו עוסקים בשלנו אנחנו הולכים לאיבוד ועל כן, אתם מוזמנים להיעזר בי בליווי אישי או סדנה, הייעוץ שאני נותנת הוא תמיד ספציפי לפרויקט שאתם מנסים לפתח. הסדנה תיתן לכם כלים לתהליך פיתוח מובנה והליווי עזרה נקודתית. אני זמינה לכל שאלה.