איך בוחרים סדרה מנצחת? רשמים מחווית השיפוט בסרייס מניה 2021

טוב, פסטיבל סרייס מניה 2021 נגמר. הייתי נוכחת שם רק באופן דיגיטלי. אבל כפי שהבטחתי רשמתי כמה הערות חשובות מחווית השיפוט בקטגוריה של סדרות הרשת או כפי שהן מכונות בפסטיבל הסדרות הקצרות (Short Format). הפרקים של סדרות קצרות נעות מכמה דקות (בדרך כלל 5-6 דקות במינימום) ל-20 דקות במקסימום.

הרשמים שאני מעלה פה הן פרי הדיון שנעשה בינינו השופטים כדי להחליט איזו סדרה תזכה. הסדרה שזכתה אגב היא Something Undone שהייתה הבחירה הראשונה שלי, אז זה משמח אותי מאוד. הנקודות רלוונטיות בעיקר לסדרות רשת ולתחרות הספציפית של סרייס מניה, אבל אני חושבת שאפשר לקחת מהן לכל סדרה בפיתוח.


אז מה חשוב עבור הסדרה המנצחת:

1. מקוריות – אני חושבת שעבור כל חבר השופטים, המקוריות של הרעיון והמקוריות של הביצוע הם אחד הדברים הראשונים שחיפשנו. שיהיה בסדרה משהו מחדש, משהו שלא ראינו בעבר. למשל בסדרה המנצחת יש לנו גיבורה אחת, שעובדת כטכנאית סאונד בפודקסט, היא בערך הדמות היחידה שאנחנו רואים והסאונד משחק תפקיד מפתח בעלילה. מקורי ומאוד רלוונטי לימינו.


2. פורמט – גם הפורמט בהמשך לעניין המקוריות, צריך להיות בו משהו שמחדש. משהו שלא ראינו בעבר, משהו שמתאים לרשת, שמתאים לעכשיו. כמובן חשוב שיתכתב עם העלילה. כמובן שהפורמט קשור קשר הדוק למנגנון הסדרתי ולעולם הסדרה.


3. אמינות – מגניב שהסדרה מקורית ויש לה פורמט מעניין שטרם ראינו אבל האם היא אמינה? האם הדיאלוגים נשמעים כמו משהו שדמויות אומרות? אם הסדרה מנסה להיות מכירתית מדיי עבור הקהל, אין בה משהו אותנטי, היא מאבדת אותנו. גם הדמויות כמובן צריכות להיות אמינות, המשחק, הבימוי. האמינות מתקשרת להכרות ולהבנה של היוצר בעולם שהוא יוצר.


4. אומנותית, עשירה מבחינת עולם התוכן שלה. מביאה משהו חדש באומנות הסיפור, באיך שהיא מספרת סיפור. אם זה העריכה, הטון, הסגנון. כשמדובר בזוכה בפסטיבל נחשב, האספקט האומנותי חשוב ביותר. צריכה להיות פה אמירה אומנותית.


5. סיפור. כן, הסיפור עצמו צריך להיות סוחף, מותח, בינדג'י, כזה שלא עוזב אותך גם אחרי שעוברים לסדרה הבאה. הטכניקה של בניית הסיפור צריכה להיות חכמה, מרתקת, חד פעמית.


6. קצב – הקצב צריך להיות מהיר, מתאים לרשת, מתאים לצפייה על ידי קהל צעיר שמזגזג בין מסכים. כדאי שלא יזגזג בין מסכים כשהוא צופה בסדרה.


7. שורד מעבר בין מסכים – משהו שאמרתי לחבר השופטים והם הסכימו שסדרת רשת היא משהו שצופים בו במגוון מסכים והיא צריכה "לשרוד" את המעבר בין המסך הגדול, לפטופ, סלולרי וכך הלאה… בעיניי זו קטגוריה חשובה עבור כל סדרה כיום, כי אנחנו צופים בכל סדרה כיום ברשת.


8. רגש – יש משהו בלא מעט סדרות רשת שיכול להיות קצת קיטש' או רדוד. חשוב היה שהסדרה באמת תיגע עמוק ותרגש אותנו כצופים, תדבר על נושא חשוב שלא דובר עליו. במקרה של הסדרה הזוכה היא עוסקת במחלת נפש ובבושה הקשורה במחלות נפש, נושא לא מספיק מדובר.


9. לא אובדת בתרגום – היו בתחרות סדרות מדנמרק, קוריאה, קנדה, צרפת, גרמניה, סין, ארגנטינה ועוד. גם חבר השופטים היו ממדינות שונות ומעניין היה לראות איך בסוף כולנו אותם צופים פחות או יותר ואיך אין השפעה כל כך למקום ממנו באנו כל עוד הדרמה טובה ונוגעת. אלא אם כן, הדרמה היא מהמדינה שלנו, אז אולי יש לנו יותר דעות. בכל מקרה חשוב שהסדרה תספר סיפור לוקאלי שיעבוד גם באופן גלובלי.