איך כותבים פרק פיילוט?

כשמפתחים סדרה, יש יוצרים שעוד לפניי כתיבת העלילה והקונספט של הסדרה כולה – יכתבו פרק פיילוט או כמה סצנות מתוכו ואז מה שיש להציג על הסדרה זה בעיקר הפרק ואיזה מסמך מקוצר על הסדרה ויש כאלו שקודם יכתבו ויפתחו מסמך הצעה שלם, אולי אפילו כזה שיווקי שיגרום לסקרנות ורצון לקרוא עוד ואז יתבקשו גם להגיש פרק פיילוט.

לא משנה איך הגעתם לסיטואציה שאתם רוצים לכתוב בעקבותה את הפרק, כתיבת הפרק עצמו והגשתו בעיקר סביב מכירה זהו רגע קריטי למדיי, כי זה המקום שאתם מוכיחים את היכולות התסריטאיות שלכם, את היכולת שלכם אשכרה לכתוב את הסדרה שהצעתם.

מה שנקרא – מקום מלחיץ.

ולא סתם, זה יכול לגרור המון שכתובים, תחושה שהדבר הזה לא עובד ושאתם לא יכולים לכתוב את הסדרה שלכם או לא מבינים את המבנה של הסדרה. לכן אני רוצה להציע כמה הצעות טרם כתיבת פרק הפיילוט.

  1. אל תתחילו לכתוב פרק פיילוט או לפחות אל תגישו אותו, עד שאתם מפתחים את המתווה העונתי כולו. כלומר, שיהיה לכם קודם בייבל, פירוק העלילה לפרקים כך שהעלילה מספיקה לעונה שלמה לפחות. אם תשבו לכתוב את הפיילוט לפניי שיש לכם עלילה לעונה שלמה, מה שיקרה הוא שתכתבו את סך האירועים "העונתיים" שלכם בפרק אחד! ואז מה הוכחתם? שאין לכם סדרה. יש לכם פרק אחד וזה כנראה סרט.
  2. תהיו נאמנים להחלטות שקיבלתם בנוגע למנגנון הסדרתי שלכם והעולם של הסדרה. אם החלטתם שמה שמוביל את הסדרה זה בית משפט או חקירה משטרתית אז תראו כיצד זה באמת בא לידי ביטוי כמחולל של הדרמה.
  3. שימו לב שהעלילות של הדמויות שלכם משתלבות זו בזו ולא נעות במקביל. הדרך לעשות זאת נכון היא להחליט קודם כל על השאלה הדרמטית הסדרתית ולפתח את העלילות כך שינבעו מאותו "שביל ראשי". אני עוסקת בכיצד לעשות זאת בסדנה לפיתוח סדרות, זה תהליך ואני ממליצה לא להקל בו ראש. אנחנו חושבים הרבה פעמים שעלילות של דמויות משנה נעות במקביל, אך זו לא הדרך הנכונה לפתח סדרה.
  4. שימו לב לפורמט ולכתיבה התסריטאית, תכתבו החצנה דרמטית של הקונפליקטים של הדמויות שלכם ואל תברחו למונולוגים אינסופיים שמסבירים את הכול בפינג פונג בין דמויות. הדרך הכי טובה לעשות זאת זה לפתח סצנות מפתח, שוב משהו שנלמד בסדנה ומהווה חלק חשוב בתהליך הפיתוח.
  5. שימו לב שיש משהו שמאגד את הפרק לכדי חלק מתוך שלם, שמייצג איזו חתיכה מתוך המהלך הכללי. אנחנו רוצים להשאיר את הקוראים / צופים עם תחושה של מתח ורצון לצפות בעוד. כמו כן, העלילה של הפרק כולו צריכה להיות קשורה לחלק מתוך השלם – למשל בפרק ב"דברים מוזרים" בו מגלים שוויל בחיים והוא יוצר קשר. אז הכול יהיה קשור בדרך זו או אחרת לוויל וליצירת הקשר שלו. עוד דרך לחשוב על זה היא למצוא נושא שכל העלילות מתאגדות מתחתיו.

חשוב לי לציין שכתיבה של סצנות וכתיבה של פרק יכול להיות כשלעצמו מקום שמאפשר פיתוח ומחשבה מחדש ואפילו "בריחה" קצת מהמסמכים הטכניים של הצעה לסדרה, הצהרת כוונות וכל מה שמרגיש שכובל אתכם כסטוריטלרים, כותבים ותסריטאים. אני לגמרי בעד! וחושבת שזה חשוב וכיף לצלול לתוך התסריט. מה שכן, חשוב גם לא ללכת לאיבוד שם, במיוחד בכתיבת סדרה, כי כתיבה של כלל הפרקים זה המון! וקל לאבד את הדרך כשהמבנה של הסדרה כולה עוד לא יציב וברור.

בסדנה לפיתוח סדרות אנחנו עובדים על בנייה של מבנה ההצעה ואחרי ההצעה יש אפשרות להמשיך במפגשים אחד על אחד ולפתח בייבל ומשם פרק. אפשר להיכנס לתהליך הזה גם באופן פרטני, על פי השלב שאתם נמצאים בו.

לא משנה מה תבחרו, שימו לב שאתם מגיעים לכתיבה של הפרק אחרי שיש לכם "מפה" של הסדרה כולה. אשמח מאוד לעזור לכם לבנות אותה, מוזמנים ליצור קשר כדי להתייעץ.