איך להתגבר על רגשות אשם הקשורים לכתיבה?

אין תסריטאי או כותב שלא מכיר את זה. אתם מבלים שעות וימים כועסים ומתוסכלים על עצמיכם שאתם לא כותבים יותר, שאתם לא מפנים זמן לכתיבה "רצינית", שאתם לא מקדמים את הרעיון המופלא שיש לכם לסדרה או לסרט ובכל זאת נשארים תקועים עם רגשות אשם במקום עם דפים כתובים.

איך יוצאים מהתקיעות הזו?

ובכן… אם כבר עשיתם גוגל על הסיפור הזה או התחלתם לקרוא איזה פוסט באתר שעוסק בתסריטאות או כתיבה, אנסה לנצל את זמנכם בצורה המיטבית ולגרום לכם לחשוב על כל הסיפור הזו מזווית אחרת;

בשלב הראשון חשוב להבין שמחלתו של אדם היא אינדיבידואלית לו ולמרות שבכל הקשור לכתיבה מדובר בסוג של מגיפה וחיידק שאף כותב אינו מפתח אליו חסינות, זה לא אומר שאתם יכולים לאמץ את התרופות של כותבים אחרים.

במילים אחרות, נסו להבין מה גורם לכם להרגיש טוב יותר עם הכתיבה שלכם, מה מקל על רגשות האשם? האם זה פגישה עם כותבים אחרים, שליחה של החומרים לקולגות או לקולות קוראים, יצירת מסגרת קבועה ואולי כתיבה רק כשמתחשק? איך מגבירים את החשק שלכם?

אני יודעת שרבים אומרים שיש להכריח את עצמכם לכתוב לא משנה מה, בסוף יוצא משהו. זה נכון. אבל, השאלה היא איך תייצרו לעצמכם הרגל שעושה נעים ולא מייצר תחושה של ביאוס וסבל? אין שום דבר רע בכתיבה בבית קפה אם זה מייצר מצב רוח טוב. אין שום דבר רע בהלקאה עצמית אם יש לה תוצאות חיוביות, אך אם אין – אולי כדאי לחדול מזה.

בשלב השני נסו להבין מדוע יש לכם רגשות אשם? יכול להיות שאתם מרגישים שיש פוטנציאל לא ממומש לרעיון שאתם לא מצליחים ליישם, או שחוויתם כישלון שריפא את ידיכם. שווה לפתור את הסיבות ולנקות את השולחן מהמעצורים הללו, יכול להיות שהסיבות שלכם מוצדקות (אפילו בעיניכם!) והעלאה של הרגשות האלה על פניי השטח תגרום לתחושה טובה יותר.

בשלב השלישי נסו לצפות בסדרות שעושות לכם שמח, ספרים שמעוררים השראה, שירים שמנחמים אתכם. אומנות בראש ובראשונה היא מזור לנפש, היא תמלול של רגשות, היא התעלות הרוח. צאו מהפייסבוק! נטשו את האינסטגרם! אל תביטו בעיתון ותתעסקו בהצלחת אחרים. תפסיקו להשוות.

חפשו את הדרך למקומות החיוביים שגרמו לכם מלכתחילה לרצות לכתוב. תישארו ברגע הזה קצת. כתיבה היא לא סבל, היא לא חייבת להיות. אני מניחה גם שהיא לא תמיד הייתה כזו עבורכם, כי אם כך היה לא הייתם בוחרים לעסוק בה.

רגשות אשם שקשורים לכתיבה בדרך כלל מצביעים על זה שיש פה פרויקט טוב, משהו שלא כדאי לוותר עליו. אני אשמח לעזור לכם לשפוך אור על מה שעובד ולא עובד ולתת לכם כלים לכתוב יותר בקלות ובצורה מובנית. אתם לא חייבים לעבור את התהליך הזה לבד, מוזמנים לעשות את זה יחד.