איך מחליטים כמה פרקים יש בסדרה?

ההחלטה על כמה פרקים יש בסדרה זו החלטה מאוחרת יחסית בפיתוח סדרה. זה לא מסוג הדברים שנעשה על ההתחלה. כן חשוב שנחליט על ז'אנר – אם זו קומדיה, דרמה, אם זו סדרת אנימציה, ילדים, אם זו סדרת מתח? כי זה בהחלט קשור לרכיבים הבסיסיים שעליו עומד המבנה הדרמטי כולו.

הז'אנר קשור למנגנון הסדרתי שזה הרכיב הראשון על פי שיטת האקורדיון. ההחלטה הראשונה שניקח יחד עם הערכים ההופכיים והשאלה הדרמטית.

כמות הפרקים קשורה לז'אנר. טלנובלה או סדרה יומית מכילה הרבה מאוד פרקים פר עונה (20- 40 בדרמה יומית לילדים ונוער), בסדרת דרמה למשל יהיו בין 6-10 פרקים, גם אורך הפרקים משתנה על פי הז'אנר. בסדרות דרמה הפרקים הם בדרך כלל ארוכים יותר (לפעמים קרוב לשעה) ובסדרות קומיות הפרקים קצרים בין 20-30 דקות.

בכל מקרה, על כמות הפרקים נחליט קודם כל אחרי שהחלטנו איזה ז'אנר הסדרה שלנו ואחרי שפיתחנו לפחות קצת את המהלך והארק של הדמויות (הרכיב השני עפ"י שיטת האקורדיון).

למה? כדי להבין מה נפח העלילתי של הסיפור שאנחנו רוצים לספר וכמה הוא יכול להתרחב עוד.

לדוגמא – בסדרת דרמה יומית מלכתחילה יש הרבה דמויות כדי שיהיו הרבה עלילות שיחזיקו כל כך הרבה פרקים – 120 לדוגמא שמתפרסים על כמה עונות.

מאידך, יכול להיות שנבין במהלך הכתיבה שהסדרה שלנו היא מיני סדרה והסיפור שלה שלם וסגור, מסופר בארבעה פרקים של שעה וזהו.

יכול להיות שנבין כבר במהלך הפיתוח כמה עונות יש לנו בסדרה או שנעשה איזו חלוקה כללית, למשל נבין שהעונה הראשונה מסתיימת בלידה של הזוג שהתחתן בתחילת הסדרה והעונה השנייה תעסוק בגידול הילד ואיך הוא משפיע על חיי הנישואין שלהם.

בדוגמא הזו יש לנו חלוקה לתקופת הירח דבש אחרי החתונה והקשיים שחוו הזוג בעת הניסיונות להרות. העונה הראשונה מסתיימת באיזה הפי אנדינג שהם סוף סוף בהריון אבל ההריון כבר משפיע על הזוגיות שלהם בהשלכות המקצועיות שהאישה צריכה לעשות למשל או במחיר הפיזי שההריון גובה ממנה.

על ידי חלוקה כזו, אנחנו יכולים לעשות תת חלוקה – פרק בו הם מתווכחים מתי יכנסו להריון, אולי הם רוצים לטייל קודם בעולם, פרק שהם חווים הפלה טבעית ועוד ועוד.

מספר הפרקים בעת הפיתוח הוא משוער, גם אורך הפרקים. אבל, אם אתם רוצים להיות רציניים בהגשת ההצעה לסדרה, מומלץ שתכתבו תחת שם הסדרה ושם היוצר גם איזה ז'אנר הסדרה שלכם, כמה פרקים יש בה ומה אורך הפרקים.

זה נותן למפיקים והגוף המשדר משהו להיאחז בו בזמן שהם קוראים את ההצעה ולהבין האם העלילה שכתבתם מתאימה למסגרת שבחרתם בה.

בסדנה אני מדברת על הנושא הזה אבל ממליצה לא להיצמד יותר מדיי לחלוקות לפניי שיש מה לחלק (כלומר, קודם יש לפתח את הסדרה :)) מי שיש לו כבר סדרה דיי מפותחת, יכול להצטרף לסדנת המתקדמים שנפתחת בקרוב או לעבודה אחד על אחד.

אם יש לכם שאלות ספציפיות בנושא מוזמנים לכתוב לי, אשמח גם לשמוע אם יש נושאים אחרים שהייתם רוצים שאתמקד בהם בפוסט הבא.