איך מעבדים ספר לסדרה?

אנשים כותבים הם אנשים כותבים. היום, כמעט כל ספר שהופך לרב-מכר מגיע למפיקים וגופי שידור וחושבים כיצד להפוך אותו לסרט או לסדרה. כמובן, שיש הבדל משמעותי בין ספר לסדרה, אם בעבר היו אומרים שלא ניתן להשוות את הספר לסרט מבחינת העומק של הספר, על סדרה כבר לא ניתן להגיד אותו דבר.

השיקולים של עיבוד ספר לסדרה שונים לחלוטין וכמובן שראינו סדרות בתקציבי ענק כמו משחקי הכס, שם לקראת הסוף התסריטאים נתנו את הטון והמשיכו לכתוב גם כשהספרים נגמרו. אבל הנושא של הפוסט הזה הוא פחות על ספרים שהם להיטים כשלעצמם, אלא עבור כותבים שעובדים על ספר שהם רוצים להוציא לאור (או כבר הוציאו) ורוצים לקחת את אותו סיפור ולהפוך אותו לסדרה.

אז כיצד עושים זאת? נתחיל בכמה שאלות.

קודם כל, השאלה הכי חשובה היא שאלה תסריטאית: האם מירב הדרמה שמתרחשת בספר שלכם היא משהו שניתן לתרגם לפעולה שנראה על המסך?

תסריטאות היא אומנות ההחצנה ועל כן, אם כתבתם ספר שרובו מחשבות ודיאלוג פנימי של הדמות הראשית, הוא פחות מתאים לעיבוד טלוויזיוני. אנחנו צריכים לחשוב מה האינטרקציות של הגיבור עם הדמויות האחרות, מה הוא עושה, כמה מהקונפליקט בא לידי ביטוי בפעולות?

שנית, האם יש מספיק דרמה לעונה או כמה עונות? ואם לא, האם יש פוטנציאל לסיפור הבסיסי שניתן יהיה להרחיב אותו כך שיספק מספיק דרמה לסדרה?

שלישית, האם זו עבודה שאתם מוכנים לעשות?

הרבה מהכותבים מנסים לקחת טקסט שהם כתבו כמו שהוא ולהכניס אותו לתוך תבנית של סדרה, אבל יש צורך לשנות ולעיתים אף כמעט לכתוב מחדש. לא מעט סופרים מעדיפים לא להיות התסריטאים של הסדרה שמתבססת על הספר שלהם, פשוט כי העבודה על הספר הייתה כל כך קשה ומפרכת והם פשוט לא רוצים לעשות אותה שוב. מה שנגמר, נגמר 🙂

ועניין רביעי – כיצד ניתן להשתמש בשיטת האקורדיון כדי לייצר מהעלילה שאתם מכירים טוב כל כך הצעה מעולה לשלוח למפיקים וגופי שידור? שאלו את עצמכם –

  1. מה השאלה הדרמטית של הסדרה? מה המנוע/מנגנון הסדרתי?
  2. מה המהלך העלילתי המרכזי? מה הארק של הדמויות?
  3. מה עולם הסדרה?
  4. מה הצהרת הכוונות שלכם?

לא בטוחים כיצד לענות על השאלות הללו? מזמינה אתכם להיכנס לקישורים לסרטוני היו טיוב בהם אני מסבירה את כל אחד ממרכיבי השיטה.

אשמח לעזור גם בליווי ועריכה אחד על אחד וניתן להצטרף גם לסדנה שרצה כל כמה חודשים בתל אביב, חיפה או זום. ניתן גם לעשות סדרת מפגשים איתי או להזמין כזו לקבוצה או ארגון. מוזמנים ליצור קשר לפרטים נוספים.