בין מחסום כתיבה לכתיבה מקצועית

יש משהו מאוד מאיים בהחלטה לכתוב סדרה. הרבה מהבעיות שיוצרים נתקלים בהם, הם פשוט ההתמודדות עם הבדידות שכרוכה בכתיבה, עם המחשבות שזה אף פעם לא יצליח ובשביל מה בכלל להתאמץ. עם האיום מול הנפח המטורף שצריך לייצר כדי למלא פרקים ועונות והכי קשה אולי – הפער בין הסדרה שנמצאת לי בראש והסדרה שנמצאת לי על הדף.

אני עוזרת ליוצרים שנתקעים ולא מצליחים לחשוב כיצד לעבור את המכשולים הללו בעיקר ביצירת מסגרת, ליווי ועריכה, כלים מקצועיים שמאפשרים לפרק את המחסום או הגוש הגדול הזה לדברים שניתן לפתור שלב אחר שלב. אבל עדיין, בסוף אנחנו צריכים, ככותבים, להתמודד עם הדף הריק ועם הפער בין הרעיון המגניב שהוציא אותנו למסע הזה וההתמדה במסע עצמו.

הייתי רוצה לתת כמה עצות שיכולות קצת לשחרר את העט ואת התקיעות שחלתה בה המקלדת:

  1. קחו את זה פחות ברצינות! פשוט תכתבו משהו, משהו טיפשי, משהו שמצחיק אותכם, משהו שקרה לכם הבוקר, איזו דמות ששבה וחוזרת בדמיון שלכם, את הבעיות שלכם שאתם מנסים לפתור. תכתבו שטויות, תכתבו גרוע, העיקר תתחילו ותמלאו דפים. זה עוזר. אם לא בפעם הראשונה שאתם עושים את זה – בפעם השלישית.
  2. תכריחו את עצמכם לכתוב כל יום לפחות שעתיים. זה כמו כל מקצוע, ברגע שאתם בתוך זה, מנסים לפתור בעיות, הפתרונות יופיעו גם במהלך היום ודיי מהר – שעתיים יהפכו לשלוש שעות. אתם תתקדמו וזה ייתן לכם בטחון להמשיך. כתיבה היא כמו מערבל בטון, כשאין תנועה – זה הופך לגוש קשה ובלתי מפוענח. אתם צריכים להכריח את עצמכם להמשיך ולכתוב, ממש כמו באימון ספורט. בסוף השרירים מתחזקים ואתם משתפרים בזה.
  3. תייצרו לעצמכם דד ליין מול מפיקים / גופי שידור / קולגות / תחרויות כתיבה ותעמדו בו! יש דף מצוין של קולות קוראים שניתן למצוא בו תמיד לאן לשלוח ולמרות שלא מדובר בתסריט, כל כתיבה הריי זה מבורך. כמובן שיש את הניוזלטרים של האיגודים, הקולות הקוראים של הקרנות והזדמנויות שבאות והולכות. תמצאו משהו בחודש הקרוב להגיש אליו ולכו על זה. תשאירו זמן שתוכלו לשלוח את מה שכתבתם לקולגות ולקבל משוב. לשכתב ולשלוח בלב שלם.
  4. תמצאו מישהו או מישהי לכתוב איתם. תמצאו קבוצה. בית קפה או ספרייה, מקום שמשרה עליכם אווירה טובה ורצון ליצור. שבו שם לפחות פעם בשבוע ותכתבו. תקבעו פגישה חוזרת ותשתמשו בה כדי להתקדם.
  5. צאו לטייל. מקום שתמיד רציתם לראות, מסעדה שווה שסיפרו לכם עליה, תרשמו לסיור תיירותי. תחוו חוויות חדשות, תפתחו שיחות עם זרים. להישאר באותה שגרה, לראות את אותם אנשים זה מתכון בטוח לייבוש כל מעיינות ההשראה.
  6. תכתבו לעצמכם כמה שאלות לפניי שאתם הולכים לישון שעוסקים בסיפור ובדמויות ותראו שאולי תקומו עם תשובות או לפחות חלומות מעניינים ששווה לתעד 🙂

    ואם אתם רוצים מסגרת וליווי וקבוצה וללמוד איך לעשות דברים על ידי שימוש במבנה תסריטאי חדש שעובד ועוזר לכם לפשט את כתיבת הסדרה שלכם – הירשמו לסדנה הקרובה. אני מתרגשת מאוד שניפגש פרונטלית, בתל אביב, במעוז היצירה – משרדי איגוד הבמאי והבמאיות ונעבוד תהליך שלם משלב הרעיון עד להצעה לסדרה, כתיבת פרק פיילוט, בנייה של מבנה פרקי, פיילוט ופיץ'! זה המון. זה אינטנסיבי וזה מצוין כדי להתניע את הגלגלים ולוודא שתסיימו את הסדנה עם סדרה ביד.