יצירת סדר בעבודת כתיבת הסדרה

שמעתי לא מעט כותבים מקצועיים, תסריטאים עובדים ואמנים בכלל מדברים רעות על השראה. הם טוענים שהשראה זו פיקציה, זה נחמד אבל שבהחלט לא כדאי לחכות לה או לעבוד על פיה ובהחלט יש בזה משהו, אבל אני לא מסכימה לחלוטין.

אני בעד השראה, בעד לכתוב כשמתחשק, לכתוב גם כשלא מתחשק, אבל בסוף אתם נשארים עם ערימות של טיוטות והדבר הכי חשוב שאפשר לעשות כדי לגרום לערימה הזו להפוך למשמעותית היא לייצר סדר. בכלל הדרך הנכונה לעבוד בכתיבה בלי ללכת לאיבוד היא לייצר סדר. מה שייך למה? מה בא לפניי מה? למה בכלל התחלתי לכתוב את זה?!

אם נפלה עליכם השראה וכתבתם סצנה, מצוין! כתבתם פרק שלם? מעולה! אבל חכו, אל תשלחו אותו עדיין במקום הצעה לסדרה. חכו רגע ותשאלו את עצמכם על מה הסדרה הזו? איך נכתוב פרק שגם ימשיך את זה שכתבנו כבר וגם יקדם אותנו? איך ניתן יהיה לזהות בפרקים את הDNA של הסדרה שלנו?

הדרך שאני תמיד עובדת על פיה, גם עבור עצמי וגם עם התסריטאים שאני מלווה היא שאילת שאלות לכל אורך הדרך, שאלות שלוחצות על מה שחסר כדי שהתסריט או הסדרה יהיו שלמים. עצם שאילת השאלות גורמת לנו להגיע לתשובות, לחשוב מחדש על מה שכתבנו וגם ליצור סדר בטיוטה החדשה שנכתוב.

בסדנה כתיבת סדרה על פי שיטת האקורדיון אנחנו מגיעים למסמך השאלות הסופי רק בשיעור האחרון לפניי הגשת ההצעה לסדרה, אבל גם במהלך הדרך את כל שיעור מובילה שאלה – על מה הסדרה? מה המנגנון הסדרתי? מה המהלך העונתי? מה הארק של הדמויות? מה אנחנו רוצים להגיד ביצירה הזו? למה הסדרה הזו חשובה לעולם ולמה היא חשובה לי?

תמיד בתור ילדה כשלא רציתי לעשות שיעורי בית, הייתי משכנעת את עצמי בכך שכל מה שצריך זה רק לענות על השאלות שהציגו בפניי ותוך כדי שאני קוראת את השאלות והן גורמות לי לחשוב, התשובות הופכות להיות קלות יותר.

מה הוא סדר במסמכי הגשה אם לא לעבור על "המגירות" הווירטואליות והפיזיות שלנו ולעשות שם סדר – מה מיותר? במה אפשר להשתמש? איפה נניח את החלק הזה ואיך נשתמש בו?

כדי לעבור תהליך פיתוח משמעותי וברור – צריך לייצר עמוד שדרה לפרויקטים שלנו והדרך הכי קלה היא לשאול את השאלות הנכונות. מהן השאלות הנכונות? יש כמה שחוזרות על עצמן כמו שאני תמיד מציגה בפודקסט ניתוח סדרות, אבל יש כאלו שהן ספציפיות קשורות לכם ולפרויקט האישי שלכם.

שאלות נכונות, ממש כמו מנורות רחוב, מאירות את הדרך בחשיכה. עוזרות לנו להגיע למקום שאליו אנחנו רוצים להגיע.

מחפשים את השאלות שלכם? צרו איתי קשר ונמצא את הדרך שבסופה האור הוא הסדרה שלכם מוקרנת על המסך