כתיבה תסריטאית על פי שיטת האקורדיון או איך כותבים תסריט לפרק של סדרה או סרט

מאז שהתחלתי את הסדנאות של שיטת האקורדיון, אי שם בתחילת הגל הראשון של הקורונה, יצאתי מנקודת הנחה שרוב המשתתפים שיגיעו אליי הם בוגרי בתי ספר לקולנוע וסדנאות בתסריטאות. אבל גם אם לא, הכרזתי שבנאדם שרוצה לכתוב סדרה לא צריך להיות בעל רקע ובוגר מוסד כזה או אחר.

ואני עדיין מאמינה בזה בכל ליבי.

אפילו יותר מאשר בעבר, כי היום יש לי הוכחות בלייב של מעל 50 משתתפים בסדנאות שלפחות שליש מהם לא למד תסריטאות או קולנוע באופן מסודר ויצאו עם הצעה לסדרה, עם מבנה מפותח של הסדרה שלהם על פי ארבעת המרכיבים של השיטה ואף פיץ' וסצנות מפתח וכל מה שדרוש כדי להציג את הרעיון שלהם למפיקים, גופי שידור ושותפים אחרים לדרך.

ובכל זאת, עולה הצורך ליצור עוד אפיק למי שרוצה להעמיק בכתיבה התסריטאית וללמוד איך בונים דרמה שניתן לראות על המסך, לא רק עבור סדרה אלא גם עבור תסריט לסרט קצר או אפילו באורך מלא.

כפי שכתבתי פעמים רבות בעבר, כתיבה של סרט שונה מכתיבה של סדרה. אנחנו צריכים עוד בתחילת הדרך לחשוב אם יש שם מנגנון סדרתי או שאין תפקיד מהותי לחלוקה לפרקים ולמבנה הסדרתי.

אבל כשאנחנו מגיעים לרגע שאנחנו כותבים את הפרקים עצמם, מסדרים את הסצנות ומתעמקים באיך הדמויות שלנו מדברות וכיצד אנחנו מביאים לידי ביטוי את הדרמה בצורה רב שכבתית וכשהסאבקטסט לא לחלוטין בפרצוף של הצופה – אנחנו מבינים שנדרש עוד אימון ועוד כלים ושאולי כדאי ללמוד איך כותבים תסריט שלב אחר שלב.

אז למען יוצרים שלא למדו בבית ספר לקולנוע ורוצים לכתוב תסריט לסרט או לסדרה ולהעמיק בכתיבה התסריטאית אני מציעה סדנה של 6 מפגשים ל-6 יוצרים בה נלמד כתיבה תסריטאית על פי שיטת האקורדיון.

מעבר להיותי בוגרת החוג לקולנוע של אוניבריסיטת תל אביב במסלול תסריטאות, גם לימדתי כתיבת תסריט את הסטודנטים בחוג במשך שלוש שנים והתכנים בסדנה הזו הן למעשה אותם תכנים שלומדים סטודנטים לקולנוע כאשר הם ניגשים לכתוב תסריט של עשר דקות, עבור רבים מהם – זה השיעור היחיד שילמדו בתסריטאות.

סילבוס

  1. מבוא לכתיבה תסריטאית: החוקים, הפורמט ובמה הכתיבה הזו שונה מכתיבת פרוזה.
  2. מהו קונפליקט? שלוש רמות של קונפליקט ועבודה על ביט
  3. כיצד כותבים דיאלוג
  4. פיתוח דמויות, דמות שטוחה מול דמות עגולה וניהול מהלך השינוי של דמות
  5. המבנה הקלאסי של סיפור חלק א'
  6. המבנה הקלאסי של סיפור חלק ב'

כמו בסדנה הקלאסית של שיטת האקורדיון, כל שיעור תלמדו משהו חדש, תיישמו בשיעורי הבית ותקבלו משוב בכתב. אני אהיה זמינה לשאלות, לתהיות ולרצון להתייעץ על הסיפור שלכם ומה נכון עבורכם בשלב בו אתם נמצאים.

את הסדנה תסיימו עם תסריט לסרט קצר, תקציר והכי חשוב – תדעו כיצד כותבים תסריט על פי חוקי הקרן ותוכלו להגיש אותו לכל קול קורא שתרצו או לצאת ולצלם בעצמכם או עם צוות.

הסדנה פתוחה לכולם! גם משתתפי עבר של שיטת האקורדיון שלא למדו איך כותבים תסריט ורוצים ללמוד ולהתנסות ולהמשיך לכתיבת הפרק של הסדרה שלהם מוזמנים להצטרף.

הרשמה דרך פה

מוזמנים גם להשאיר פרטים בסוף הדף ולשאול שאלות, לבקש בקשות או לפנות דרך המייל aditishrai@gmail.com