מה ההבדל בין כתיבה סדרה לכתיבת הצעה לסדרה?

בעת פיתוח סדרה אנחנו כל הזמן עושים שתי פעולות במקביל. הראשונה היא כתיבת התקצירים והמסמכים "המכירתיים" של הסדרה, מה שנשלח למפיקים, גופי שידור, קולות קוראים ושותפים אחרים בפרויקט. הצעה לסדרה, עמוד על הסדרה (one pager), הצהרת כוונות, בייבל ועוד.

שנית אנחנו כותבים את הסדרה עצמה. מה קורה בה? מסמכים שבשלב הראשון מיועדים לנו, היוצרים, כדי שנבין מה קורה עם הדמויות שלנו, לאן הן הולכות, נאסוף רעיונות שמתקבלים. נחשוב מה בא לפני מה, אלו סצנות יש, מה מוביל למה.

בקיצור אנחנו כותבים "את" הסדרה "ועל" הסדרה.

ויש עם זה כמה בעיות:

קודם כל זה מבלבל. במיוחד בהתחלה. קשה להפריד בין מה שכתבנו לעצמנו, הערות, מחשבות, מה הולך להיות בסדרה הזו בצורה לא מסודרת ולא "מכירתית".

שנית כל, קשה לדמיין באמצעות המסמכים הראשוניים האלה יותר מפוטנציאל ומדובר בדרך כלל בפוטנציאל שנשען על אלמנט מאוד מסויים בסדרה כמו דמות, מקוריות, סצנה מסוימת שנדלקנו עליה, עולם. אנחנו רוצים להראות שיש מימוש לפוטנציאל, לא רק התחלה של רעיון.

בסדנה "פיתוח סדרות על פי שיטת האקורדיון" אני מנסה לייצר עבורכם הפרדה מלאכותית וגם פורמט מאוד מסוים של שאלות ותשובות שבסופו של דבר יהפכו את הסדרה שלכם למכירתית, אבל גם יביאו לידי ביטוי את כל האלמנטים שדרושים כדי שזו תהפוך להיות סדרה.

איך?

על ידי יצירת עמוד שדרה גמיש בפועל מאחורי הקלעים, ביניכם לבין הפיתוח המתמשך של הטקסט עד שהוא הופך לסדרה. חלוקה לארבעה מרכיבים שמייצרים סדר, שמצביעים על מה שחסר ונותנים שיטות לפתור את הבעיות שלכם, גם אם זה אומר ללכת קדימה ואחורה עד שהדברים נפתרים.

אין מנוס מעבודה במקביל על המסמכים שמוכרים את הסדרה למסמכים שהם הכתיבה של הסדרה עצמה.

אם לא נעשה את הזום אאוט וזום אין הזה, נלך לאיבוד במסמכים אינסופיים.

פידבק לאורך הדרך עוזר, הכרחי, חשוב שתהיה פרספקטיבה על הדברים שנכתבים והכי חשוב שנרגיש לכל אורך הדרך שהמסמכים מייצגים את איפה שהסדרה נמצאת כרגע. שהם רלוונטיים. אנחנו לא מתחתנים עם כל מילה שאנחנו כותבים, אנחנו יודעים, שתמיד אפשר לדייק יותר ושכל מילה המטרה שלה לקרב אותנו למשמעות שאנחנו מנסים להעביר בטקסט שלנו.

ולכן מעקב במקביל ועריכת תסריט עם כל משתתף ומשתתפת בסדנה חשובים מאוד. כמו גם שיחות לפתירת משברים כשדברים לא עובדים.

אם אתם רוצים להצטרף למחזור הקרוב ולקבל כלים שיעזרו לכם בפיתוח הסדרה שאתם עובדים עליה עכשיו וכל סדרה בהמשך, מוזמנים ליצור קשר דרך האתר או להירשם כבר בקישור הזה