מה ההבדל בין כתיבת סדרה לכתיבת תסריט לסרט?

התיאוריה לכתיבת תסריט לסרט מוכרת ונכתב עליה בלא מעט רבי מכר, "סיפור" של רוברט מקי,  "להציל את החתול" של בלאק סניידר אלו רק 2 דוגמאות מיני רבות. התמצית של התיאוריה היא חלוקה של התסריט למבנה: אקספוזיציה, אירוע מחולל, נקודת מפנה 1, נקודת אמצע, נקודת מפנה 2, שיא והתרה… לא ארחיב על כך עוד, לפחות לא בפוסט הזה, כי על המבנה הזה אתם יכולים לקרוא הרבה ספרים ופוסטים.

המבנה הזה נכון עבור תסריט לסרט קצר או ארוך, אבל מה המבנה של סדרה? איך היא בנויה? ובכן, לא אותו הדבר! סדרה בניגוד לסרט, זה סיפור רחב יריעה שמורכב מפרקים וכל פרק קשור לפרקים האחרים על ידי אלמנט סדרתי, מבנה שחוזר על עצמו, דמויות ועלילה. לפעמים זו תמה שחוזרת על עצמה, כמו במראה שחורה למשל. העלילה של סדרה מתקדמת בכל פרק, אך המבנה שלה שונה ואם ננסה לכתוב סדרה כפי שאנחנו כותבים תסריט לסרט, רוב הסיכויים שנכתוב מהלך שלא מספיק לעונה שלמה, בוודאי לא לכמה עונות.

כשחושבים על זה, אם רוצים לתאר סדרה כתנועה – התנועה שלה היא הלוך ושוב, התקדמות וחזרה. לכן, הדימוי של אקורדיון כל כך קרץ לי עבור התיאוריה שפיתחתי לכתיבת סדרה.

שיטת האקורדיון היא חלוקה של פיתוח הסדרה לארבעה מרכיבים שחוזרים על עצמם תמיד בכל סדרה – גם בסדרות שאני מנתחת בפודקסט וגם לסדרות שאתם כותבים.

כדי ללמוד אותה, יש לעבור תהליך פיתוח בו אתם לומדים ומתרגלים כל אחד מהשלבים בדרך ומקבלים משוב בכתב וליווי.

המרכיבים של סדרה על פי התיאוריה של שיטת האקורדיון הם – שאלה דרמטית, מנגנון סדרתי, מהלך עונתי/סדרתי, ארק של דמויות, עולם הסדרה והצהרת כוונות. כל אחד מהמרכיבים עובר בשיעור נפרד, אך כולם קשורים זה לזה ומרכיבים יחדיו את הסדרה. כל המרכיבים דרושים להצגת הסדרה, לפיתוח ולהרחבה שלה לשלב כתיבת הבייבל והפרקים.

בניגוד לתסריט בו אתם יכולים לכתוב את כולו לבד ואז למכור אותו כיצירה שלמה, סדרה נמכרת כהצעה – מקוצרת או מורחבת. משום שמספר העמודים של כל הפרקים מגיע למאות (עמוד של תסריט = דקה מצולמת על המסך) ואין כמעט סיכוי שמפיק או גוף משדר יקרא כל כך הרבה עמודים לפניי שקיבל מושג על מה הסדרה.

לכן, כתיבת סדרה היא לא עבודה של בנאדם אחד, היא יצירה שנבנית תוך כדי דיאלוג. הדיאלוג עוזר לכם לדייק את הסדרה שלכם, כך שאף סצנה לא מיותרת ואף מהלך לא נמצא שם לקישוט.

אני אשמח לעזור לכם לטפס מעל המשוכות עד לגיבוש המסמך שיתאר את העולם שאתם רוצים לבנות.

זה לא משהו שעושים בדראפט ראשון או שני או שלישי… זה לוקח זמן להפנים ולתרגל ועל כן בניתי סדנה. מקוצרת ככל שיכולתי. אני גם שונאת לבזבז זמן ורוצה להגיע לתוצאות כמה שיותר מהר.

מוזמנים להצטרף למחזור הבא ולהתחיל לכתוב את שלכם 🙂