איך כותבים הצעה לסדרה? או מה המבנה של הצעה לסדרה?

הצעה לסדרה צריכה להיות בראש ובראשונה ברורה ורק אחר כך היא צריכה למכור.

כדי שתהיה ברורה, אנחנו צריכים לגרום לקוראים שלנו לדמיין את הסדרה, להבין מה קורה בה ולהרגיש את הסגנון הייחודי שלה, את הדמויות ואת העולם בו הכול קורה.

הדבר הכי קשה בכל העניין הזה הוא לתמצת עולם ומלואו במסמך קצר כך שהקוראים לא ילכו בו לאיבוד מצד אחד ומצד שני גם ירגישו שיש פה מספיק נפח לסדרה.

אז כדי לעשות זאת אנחנו למעשה צריכים לחלק את ההצעה שלנו כך שתענה על שלוש שאלות מרכזיות:

1. מה? כלומר, על מה הסדרה – זו השאלה הדרמטית. מה השאלה שאנחנו נשאל את עצמנו בכל סצנה, בכל פרק, לכל אורך העונה. למשל אם אני לוקחת את "הלב" במהלכה מרקו מחפש את אימא שלו מה שיגרום לי להמשיך ולצפות בסדרה היא השאלה "האם מרקו ימצא את אימא שלו?"

החלק הזה יופיע בתחילת המסמך בקצרה, עד פסקה.

2. איך? אחרי שהצהרנו על השאלה הדרמטית נספר את המהלך העלילתי על ידי השתלשלות האירועים המרכזיים, חשוב לעשות זאת על ידי שימוש במנגנון הסדרתי.

מזה מנגנון סדרתי? בקצרה לסדרה יש מבנה פרקי – משהו קורה כל פרק שיוצר את הדרמה וממסגר את ההתרחשות, זה המנגנון הסדרתי וזה מה שמבדיל את הסדרה מסרט.

אם שוב אני לוקחת את מרקו כדוגמא, אז בכל פרק מרקו יחפש את אימא שלו וכל הזמן נהיה בתחושה שהנה אוטוטו מרקו מוצא את אימא שלו ואז בשנייה האחרונה הם יפספסו זה את זו. המנגנון הוא המסע של מרקו אחר אימא שלו, כל מדינה וכל מקום שיגיע אליו זה בעקבות הניסיון לעלות על העקבות של אימא.

החלק הזה הוא העיקר במסמך, 80% מתוכו.

3.למה? זה החלק של הצהרת הכוונות, למה הסדרה הזו חשובה לעולם ולמה היא חשובה לי. החלק הזה הוא מה שמחבר אתכם כיוצרים לסיפור שאתם רוצים לספר, חשוב מאוד לחבר אותנו גם רגשית וגם תמתית לסיבה שהסדרה הזו חייבת לקרות. לחבר את עולם הסדרה לעולם בו אנחנו חיים, לבדל אותו כך שיהיה משהו מיוחד שלא ראינו עדיין, שרק אתם יכולים לספר אבל גם שיהיה רלוונטי ועכשווי.

החלק הזה נע בין פסקה לעמוד, תלוי בדרישות.

לסיכום, חשוב לכתוב ולקרוא את ההצעה שלכם קצת כמו שאתם רואים טריילר לסדרה – המסמך צריך להיות ברור לאדם שלא מכיר את הסדרה ואת עבודת הרקע שעשיתם עליה (או הסיפור האישי שלכם) ואתם לא תהיו שם להסביר את המסמך.

אז קודם כל לוודא שיש מענה לשאלות – מה? איך? ולמה?

ואז כשהסיפור של הסדרה וההצדקה של הסיפור להפוך לסדרה ברורים, אפשר ללטש ולהדגיש את הפן המכירתי שלה.

עדיף ומומלץ לא להתחיל בפן מכירתי, תנו קדימות לסיפור ותוודאו שהוא ברור לקורא שלא יודע על מה מדובר.

כדי להעמיק במבנה ולהבין את איך לדייק את המרכיבים של השאלה הדרמטית, המנגנון הסדרתי, המהלך, הארק של הדמויות, הצהרת הכוונות והעולם של הסדרה, מוזמנים ליצור קשר ולהיעזר בי ובשיטת האקורדיון.