מה זו שיטת האקורדיון?

שיטת האקורדיון היא תיאוריה בתסריטאות, שפיתחתי בעקבות כתיבת הסדרה שלי FIRST LOVE ומטרתה לפשט את תהליך כתיבת הסדרה עבור תסריטאים וכותבים בכלל. השיטה מאפשרת לכם כיוצרים לכתוב הצעה מתומצתת של הסדרה שלכם בלוגליין (Logline), עמוד אחד (One Pager), סינופסיס (Synopsis) או פרה-בייבל (Pre-bible) וגם באופן מורחב יותר כבייבל (Bible), אאוטליין (Outline) או טריטמנט (Treatment) על ידי חלוקה לארבעה מרכיבים מרכזיים:

1. שאלה דרמטית ומנגנון סדרתי

2. מהלך עונתי / סדרתי וארק של דמויות

3. עולם הסדרה

4. הצהרת כוונות

החלוקה מאפשרת לכם לעבוד על כל אחד מהמרכיבים בנפרד כדי לענות על השאלה – על מה הסדרה? ומה קורה בסדרה? במסמך הגשה קצר או ארוך. החלוקה לארבעת המרכיבים עוזרת לנו לעבור תהליך פיתוח מסודר על פי שלבים, במהלכו כל המרכיבים מתחברים לסיפור השלם של הסדרה שלכם.

הדרך הכי טובה ללמוד את שיטת האקורדיון היא דרך סדנה שאני מעבירה, 8 מפגשים במתכונת מצומצמת ל-8 משתתפים בלבד. במהלך הסדנה אתם גם לומדים וכותבים את ההצעות שלכם וגם מקבלים משוב אישי ממני וממשתתפי הסדנה.

המטרה היא לעבור תהליך פיתוח ביחד ולהיעזר זה בזו, משום שכתיבת סדרה היא תהליך שדורש כמה מוחות. שאילת השאלות וההתקדמות הקבוצתית משבוע לשבוע יוצרת דינמיקה של חדר כותבים וגם עבודה אינדיבידואלית אינטנסיבית.

הרבה פעמים החלום של הסדרה שלנו מתרסק ברגע שאנחנו מתחילים לכתוב אותה. אנחנו הולכים לאיבוד בנפח העצום של מספר הפרקים והעונות – באיך שאנחנו רוצים שהסדרה שלנו תראה מול הטיוטות הראשונות שלא מצליחות להראות את החזון.

כשאנחנו קוראים בייבלים או תסריטים של סדרות קיימות, אנחנו לא חווים את התהליך שהם חוו. לא יודעים מה הדרך שהתסריטאים הללו עברו כדי להגיע לתוצאה הסופית הזו. הדרך היא מה שחשוב, היא מה שיביא אתכם בסופו של דבר להצעה שתמכור את הסדרה שלכם;

זו הסיבה שפיתחתי את התיאוריה של שיטת האקורדיון.

אחרי שכתבתי בעצמי בפעם הראשונה את הסדרה שלי, זיקקתי את הדרך עבורכם. ניתן לשמוע הדגמות לניתוחי סדרות מוכרות ומצליחות באופן שוטף בפודקסט ניתוח סדרות על פי שיטת האקורדיון ולהיווכח שהמרכיבים של השיטה קיימים גם בהם.

יום אחד אני מקווה לכתוב את התיאוריה כולה גם ספר, משום שחשוב לעבור יחד עם הקריאה שלה תהליך כדי ליישם אותה. חשוב לזכור שפיתוח של סדרה (וכדי לכתוב הצעה טובה לסדרה שתמכור יש לפתח אותה) לוקח זמן. במינימום כמה חודשים, במקסימום כמה שנים.

אם אתם רוצים ללמוד את השיטה ולקבל ליווי בתהליך הכתיבה של הסדרה שלכם, מוזמנים ליצור איתי קשר.