ממה להיזהר כשהופכים סיפור אוטוביוגרפי לסדרה?

כשכותבים סדרה או סרט בפעם הראשונה, הציפייה היא שתכתבו על משהו שקרה לכם באמת או משהו שקרה למישהו קרוב אליכם. זו יכולה להיות אפילו המלצה של מורים ומרצים לכתיבה, תכתבו על מה שאתם מכירים!

ובמסמך הצהרת הכוונות תצטרכו גם להוכיח שיש לכם קשר אישי לסיפור שאתם מביאים למסך. ובכל זאת, חשוב להדגיש כי כתיבה של סיפור אישי ואוטוביוגרפי, אפילו אם לא שלכם בגוף ראשון, אלא של מישהו אחר שקרוב אליכם במציאות כמו קרוב משפחה או חבר טוב – יכול להכשיל אתכם מלכתוב סדרה טובה (או סרט טוב).

אלו הדברים שיש להיזהר מהם:

  • נסו לייצר את הריחוק הנדרש כדי לבחון את הסיפור כסיפור, כדרמה. האם אתם מסוגלים להיות אובייקטים ולבחון את מה שעבר עליכם כמבנה דרמטי? האם הסיפור עובד כמשהו נפרד שעומד בפניי עצמו? האם הסיפור "עובד"?
  • חשוב להיות מסוגלים לשבש עובדות, להרחיק את הסיפור והדמויות ממה שקרה באמת ולהיות נאמנים לדרמה. אם מה שקרה באמת לא מספיק מעניין, לא מספיק מותח, אם אין בסיפור קונפליקט ומאבק – אז כדאי לבחון מחדש את המבנה וכיצד הסיפור שחיברתם מתלבש על המבנה הזה ומייצר תהליך שינוי. מעבר בין ערך אחד לערך ההופכי שלו.
  • חשוב גם להיות מסוגלים להתעלל בדמויות, שלעיתים בגלל שמבוססות על עצמינו או מישהו קרוב אלינו, נוצר צורך להגן עליהם או להביא אותם כמו שהם במציאות. רגש ההזדהות עם דמות נוצר כשהדמות פועלת ונאבקת, אתם לעיתים לא מסוגלים להיות אובייקטים כי הרגשות שלכם במציאות מגיעות ממקום אחר, מההכרות עם אותם אנשים, לא מצפייה בדמות הזו על מסך.  
  • בסיטואציות של פיץ', ישיבה עם מפיקים וגופי שידור יכול להיות שתאלצו לענות על שאלות אינטימיות ולא תרצו לחשוף יותר מדיי. לא כולם רוצים לשים את הקישקע שלהם על השולחן. אתם צריכים להחליט החלטות קשות בנוגע לסיפור שאתם מספרים ולהיות מסוגלים להיות מקצועיים – אם אתם אמביוולנטיים, אולי זה לא רעיון טוב לקחת את הפרויקט הזה כפרויקט הדגל שלכם.
  • מאידך – ההכרות האינטימית שלכם עם סיטואציות מתוך החיים שלכם, מתוך העולמות שאתם מכירים ושוחים בהם זו הזדמנות פז לשים את המצלמה במקום בו היא לא הייתה מעולם ולספר סיפור ייחודי שעוד לא סופר. שווה ללכת על זה, אך שימו לב לא לפגוע בדרמה על חשבון האמת שאתם רוצים להביא. מה שצריך לעבוד בסופו של דבר זה הסיפור, לא גלאי האמת.

אשמח לעזור לכם לעבור את התהליך הזה ולשאול את השאלות הנכונות כדיי לייצר סדרה שעובדת. מוזמנים ליצור קשר ולקבל עוד פרספקטיבה וכלים לפיתוח שלכם.