פורנו? ניצול מיני? ניתוח פרק פיילוט "איידול"

הבטחה זו הבטחה ולכבוד מרתון לפיילוט שמתקיים בפנתר הירוק ביום רביעי ה19.7.23, אני מנתחת באופן יומי פרק פיילוט מסדרות מוכרות ואולי פחות מוכרות. תודה לכל מי שהציע לי סדרה לניתוח, מוזמנים להמשיך ולכתוב הצעות בפרטי.

במרתון לפיילוט אקשור בין שיטת האקורדיון והניתוחים השוטפים של הסדרות על פי מבנה של ארבע מרכיבים (עמוד השדרה הגמיש) ואדגים כיצד המבנה הזה בא לידי ביטוי בפרק פיילוט.

פרק פיילוט באופן מסורתי הוא כלי למכירת הסדרה, בעיקר בארצות הברית, אבל גם בארץ, הרבה פעמים ירצו לראות דוגמת כתיבה שלכם, דוגמא ליכולת התסריטאית שלכם לממש את כל ההבטחות שנתתם בהצעה לסדרה.

שימו לב, מדובר בעקב אכילס! לא סתם תסריטאים מנוסים מקבלים תקציב פיתוח וחצי שנה לפתח בייבל ופרק פיילוט. קשה מאוד לכתוב פרק מתוך סדרה, כאשר אין באמת עדיין סדרה מפותחת.

לכן ההמלצה שלי היא קודם כל להיות סגורים על הפיתוח של הסדרה כולה, על החלוקה לפרקים ובעיקר על כל המרכיבים של שיטת האקורדיון – מה השאלה הדרמטית והאם היא חוזרת לאורך כל המהלך, הארקים של הדמויות? האם המנגנון עובד ובאמת מייצר מבנה פרקי? האם יש עולם ברור עם חוקים שמביא לידי ביטוי את הצהרת הכוונות והמנגנון? האם הצהרת הכוונות שלכם מתחברת לשאלה הדרמטית ומובילה את המהלך כולו?

מרגישים שהשאלות לא ברורות לכם? זה הזמן להיכנס לאתר ולצפות בסדנת האונליין.

42 דקות ויש לכם את כל הכלים כדי לנהל את ההצעה שלכם והפיתוח שלה בצורה מסודרת, רכישה של מנוי מאפשרת לכם לצפות כמה פעמים שאתם רוצים, כל השנה. זה מיועד לכולם וזה כלי נגיש ונוח מכל מכשיר ובכל זמן. טוב גם למי שלמד איתי וגם מי שתמיד רצה 🙂 קישורים בתגובות ובאתר.

נחזור לפרק פיילוט –
אם כן פרק הפיילוט מהווה יחידה מתוך הסדרה. צריך להיות בו את הצהרת הכוונות של היוצר, העולם, כמובן אירוע מחולל שמתחבר למנגנון והכרות עם הדמויות והסיבוכים העומדים בפנינו.

עוד משהו חשוב – הפרק הזה צריך לגרום לנו להתמכר. אתם מבינים, מושקע המון המון כסף בהפקת סדרה. אם הפרק לא יוצר הוק. זה לא שווה כלום. עקב אכילס כבר אמרתי?

עוד רגע רק רוצה להגיד שהרבה יוצרים כותבים פרק פיילוט שלא נראה כמו יחידה מתוך סדרה אלא סרט או סרט קצר, עוד לפעמים, הפרקים עוסקים רק בדמות אחת או מהלך אחד בלי לתת מקום לשאר הדמויות שאמורות לקחת חלק בסדרה. אם אתם רוצים עזרה בבקשה, צרו קשר דרך המייל ונעשה פגישה ייחודית על הפרק שלכם.

איידול אם כן זו סדרה שחיכיתי לה הרבה זמן. הבמאי והיוצר הוא סם לווינסון שיצר גם את אופוריה או לפחות את הגרסה האמריקאית המפורסמת יותר, הוא שיתף פעולה עם דה וויקנד והכוכבת שמשחקת שם היא ליל רוז דפ, הלא היא בתו של ג'וני דפ.

ואם כל זה לא מעוררת סקרנות מטורפת, הסדרה היא על כוכבת פופ שנכנסת למערכת יחסים עם ראש כת, מה שאמור לעזור לה (דרך המיניות שלה מסתבר) להגיע לשיא אומנותי. אנחנו רואים אותה בסצנת הפתיחה שהיא כמובן סצנה מאוד מאוד חשובה, היא בעצם היי לייט של פרק הפיילוט, זה אמור להיות הקרס החד ביותר של ההוק.

היא יושבת בחלוק אדום שיחזור עוד הרבה בהמשך, החלוק פתוח, שדיה בפרצוף שלנו והצלם מבקש ממנה פרצוף תמים, מפתה, מבוהל וכך הלאה. זה שחוק אבל זה דיי עובד. מתאם האינטימיות על הסט מונע ממנה לחשוף פטמות, הוא טוען שהיא לא מודעת לניצול בו היא מצויה, כתגובה לזה היא מבקשת מהמנהל שלה להעיף אותו משם, הוא מבקש מאיזה אדם על הסט להחזיק את הדלת של השירותים במשך שלוש שעות תמורת כמה אלפי דולרים, בזמן שאותו מתאם אינטימיות כלוא שם.

אלים? בהחלט. שימוש בעירום? לא, כי זה משהו שHBO אף פעם לא עושים, בשום סדרה.

בהמשך מנסים להסתיר מג'וסלין, אותה כוכבת שהתפרסמה תמונה שלה עם שפיך על הפרצוף, כי כל הרמיזה על מין לא הייתה מרוחה על כל המסך.

יש איזו כתבת שמסתובבת שם, מעריצה את ג'וסלין ומנסה לגרום לה להגיב על התמונה ועל המוות של אימא שלה. שאר אנשי הצוות שלה, לא מפסיקים לדבר על המשבר הפסיכוטי שהיא עברה בעקבות מות האם וכמה כסף זה עלה להם וכדאי מאוד שזה לא יקרה שוב.

יש איזה סינגל שעומד לצאת (אגב לא רע בכלל) והם עובדים לקראת וידאו קליפ והצילומים הם סביב סיבוב הופעות והשקת הסינגל אחרי שנה שהיא הייתה במשבר, בבית העצום עם שתי בריכות וצי משרתים.

החברה הכי טובה שלה היא גם העוזרת האישית שלה, היא מסתירה ממנה את הטלפון וזו גם שמעירה אותה בבוקר, כמובן שג'וסלין ישנה בעירום מלא, בכלל מאוד נעים ונורא לראות את ההחפצה של גופה בכל פריים ופריים. היא אישה יפייפיה ליל רוז דפ, אבל אחרי הסרט הדוקומנטרי המופתי Brainwashed: Sex-Camera-Power

אני חוטפת חלחלה מתנועות מצלמה כאלה, מחיתוך של הגוף הנשי. מפירוק הסובייקט הנשי והפיכתו לאובייקט ועונג עבור המבט הגברי. העלילה גם לחלוטין תומכת בעניין הזה.

ג'וסלין לכאורה מגיבה באדישות לתמונה שלה עם השפיך שמתפרסמת ורוצה עוד ועוד עירום גם במחיר של להעיף את מתאם האינטימיות – אבל בערב כשהיא הולכת לאיזו מסיבה עם אחת הרקדניות (מסתבר בהמשך שאותה רקדנית חלק מהכת והכול היה מתוכנן) שאר הפמלייה שלה מצטרפת ואז אנחנו מגיעים לאירוע המחולל כמובן המפגש עם ראש הכת. הוא מעריץ אותה בטירוף והם מתמזמזים ובורחים לחברה/עוזרת אישית שגרה איתה. ג'וס הופכת לאיזו חתלתולה שרק רוצה שילטפו אותה ויאמצו אותה.

דיי ברור שהמהלך מעמיד פה מראה על בנאדם שבור שגדל באור הזרקורים מגיל 11, אימא שלה הייתה האדם שגם ניהל אותה וגם שמר עליה (מזכיר קצת את הסיפור של ברוק שילדס, כתבתי על הדוקו שעשו עליה בפוסט נפרד בפייס) ועכשיו אותה אם מתה וג'וס נשארה לגמרי לבד. "כשאת מפורסמת כולם משקרים לך", היא אומרת לו. אז דווקא לאמת שלו היא צמאה.

עוד אכתוב על חשיבות משפטים כאלה בפרקי פיילוט בהמשך.

ראש הכת נותן לה איזה אישור שהיא כמהה לו, משהו ששווה לעבוד בשבילו גם אם זה אומר (בפרק אחר) כמעט להיחנק מאותו חלוק אדום. *הוא* ילמד אותה מזה לגמור באמת ודרך האורגזמה הזו היא תייצר מוזיקת פופ אחרת. *שלה*.

אני שמה בצד שמועות על התנהגות לא נאותה על הסט ואנשים שעזבו, דברים שקרו כבר באופוריה והמשיכו לעבודתו של סם לווינסון באיידול. ברור שיש פה ניצול. כמו שהיה במשחקי הכס, שלא יכולתי לסבול, כמו שהיה בהמון המון תכנים של HBO שהודו בפה מלא – הם משתמשים בעירום, גם גברי אבל בעיקר נשי ובפרובוקציות כדי להביא קהל לפלטפורמה ולסדרות שלהם.

תראו, ככה זה נעשה מאז ומעולם, אבל הגושפנקא היצירתית, האומנותית של זמננו באה לידי ביטוי במיניות בלי ניצול ובלי חזרה על אותם כלים שחוקים שמשעתקים את המבט הגברי ומייצרים המשך ניצול ופגיעות על הסט ובמציאות.

בנוגע לפרק – כמובן שהשאלה הדרמטית מאוד באה לידי ביטוי – האם ג'וסלין תצליח לייצר את הייחודי שלה? היא רוצה להצליח כאמנית וצריכה להמציא את עצמה מחדש שוב ושוב, בדרך שלה הייחודית, אבל מה זו אותה דרך ייחודית, האם יש לה קול?

בהקשר הזה שווה לשמוע את הראיונות עם טיילור סוויפט ומיילי סיירוס שמדברות על הפן הנשי של אותה המצאה מחדש שלא נדרשת מקולגות גברים.

לכאורה אותו מאהב, ראש כת, הוא היחיד שאומר לה את האמת והמנגנון סובב סביב מערכת היחסים שלהם. הוא נכנס לחייה, לביתה ומשפיע על האומנות שלה. האם זה מה שהיא "צריכה" כדי להצליח? אנחנו רואים אותו מתעלל באיזו דמות אחרת, המאהב של החברה הכי טובה שלה ואומר לו – אתה לא בנאדם, אתה כוכב.

זו רפליקה שגם ראינו בסרטים וסדרות אחרים, עוד מFAME וגם WHIPLASH.

זה מתחבר להצהרת כוונות ברורה מאוד ודרך אגב גם לשמועות על עבודתו של סם לווינסון שהתראיין לא פעם על היותו מכור לשעבר. אולי הצורך בבמה היא התמכרות ולמכור את עצמך, רכושך וכל הסובבים אותך עבור אור הזרקורים זה פשוט להחליף סם בסם אחר?

לא משנה איזה עירום, כמה פציעות, כמה רחוק היא תלך, היא תלך בדרך הזו כי היא כוכבת וזה שווה לה וזה כל מה שיש לה.

המהלך והארק עוטפים את זה בצורה מעניינת, האם החברה הטובה הזו, באמת שומרת עליה או מנצלת אותה? זו שאלה שניתן לשאול על כל אחת מהדמויות ופה יש הדהוד מעניין של השאלה הדרמטית.

אז כן, אני בין סבל לעונג כשאני צופה באיידול. בעיקר חושבת על ליל רוז דפ. איך היא עם כל זה? איך דקוטה ג'ונסון מרגישה אחרי 50 גוונים של אפור, איך חיים עם הגוף הפרטי שלך שהופך לנחלת הכלל כדי לעשות אומנות ואז שהביקורות מזדעזעות מהתוצאה? קוראות לזה פורנו וניצול?

מתי HBO יחזרו לעשות יצירות מופת כמו גירלז? כן. גירלז. על גירלז אני אכתוב מחר.

מוזמנים לעקוב, לעשות לייק, לשתף ולהביע אהבה דיגטלית.

במרתון לפיילוט אדבר איך אתם, כן אתם, יכולים ליצור פרק פיילוט באמצעות שיטת האקורדיון, חבל לפספס. אנחנו מתחילים פה תנועה מהממת של יצירה לא משנה מה.

חברים רציניים שכבר רוצים להבטיח מקום לסדנת המשך שתתקיים בקרוב, צרו קשר דרך הדרכים הרבות שניתן להשיג אותי.