קול המספר בהצעה לסדרה

אנחנו מכירים את הדמות של המספר מהספרות, זה אותו קול שמתפקד כסוג של אלוהים ויודע את המחשבות של הדמויות, מה היה לפני שהסיפור התחיל ומה יקרה בסוף. הוא מביא לנו לעיתים תובנות תמתיות כמו "היא ידעה שזו טעות אבל עשתה את זה שוב פעם, ממש כמו אימא שלה לפניה, ההתמכרות לאלכוהול עוברת לבנות משפחת אלפבוים בדם ורק התמכרות אחרת תחליף את הראשונה".

הבעיה עם זה היא שזה לא תסריטאי. תסריטאות היא אומנות החצנת הרגשות על ידי פעולה, אנחנו צריכים להרגיש את מה שעובר על הדמות דרך המעשים שלה, לא דרך הסברים ותמלול המחשבות. לכן, כשאנחנו באים לכתוב הצעה לסדרה תמיד נשאל את עצמנו – האם אפשר להעביר את האינפורמציה הזו בפעולה? האם אפשר לשמור את הרקע של הדמות ולספר אותו דרך התרחשות?

תמיד כדאי לשמור את הדברים שאנחנו יודעים על הדמויות שלנו, מה יקרה להם, מה קרה להם – כנשק. במקום לספר על הרקע של הדמות שלי כמכורה לאלכוהול, אני אראה איך האלכוהול בהדרגה הורס את חייה ובסצנת הסיום כשהיא מתאשפזת במכון גמילה זו תהיה הפעם הראשונה שאנחנו פוגשים את אימא שלה שנמצאת שם בגמילה לסירוגין כל כמה חודשים.

הדרך הכי טובה לספר את הסיפור היא דרך אירועים דרמטיים. רגעים שיהוו חלק ממהלך השינוי של הדמות. כל מה שהוא נטו אינפורמציה, צריך לעבור חשיבה ושכתוב מחדש. כיצד ניתן להפוך את הידע הזה שלנו על העולם, על הדמות ועל ההתרחשות לאקשן.

בנוסף, לא מעט יוצרים כותבים מתוך מה שהם רוצים להגיד על העולם, מתוך הצהרת הכוונות שלהם, קצת כמו שכותבים לקח בסיפור ילדים. זה גם אחד המאפיינים של "מספר יודע כל" – קצת כמו בתנ"ך שהמספר מביא גם את הפן המוסרי והשיפוטי כשהוא מספר את ההתרחשות.

לנו אסור לעשות את זה. ככל שתשפטו את הדמויות שלכם פחות, כך הן יהיו עמוקות יותר. ככל שלא תחליטו באופן סופי אם הן "רעות" או "טובות", כך תגרמו לנו לשפוט אותן בעצמנו.

רוצים לבדוק אם הסיפור שלכם מתאים כהצעה לסדרה? לקבל משוב על מה עובד ומה פחות? רוצים לקבל מיפוי על פי מרכיבי שיטת האקורדיון? תכתבו לי ואשמח לעזור לכם לדייק את ההצעה ולהפוך אותה למה שהיא צריכה להיות.