איך לכתוב סדרה עם שותף או שותפה או שותפים!

ולמה כדאי בעצם?

אני מתייחסת לרוב לקוראים של הבלוג הזה ושל האינסטגרם והפייסבוק והטיקטוק והיוטיוב של שיטת האקורדיון, כיוצרים שכבר היו בסדנת תסריטאות בעבר או בבית ספר לקולנוע. אבל אני יודעת גם שזה לא תמיד נכון, לפעמים הקוראים שמגיעים לפה – לומדים על תסריטאות בפעם הראשונה.

אם כך או אם כך, אני רוצה לקחת רגע ולבקש מכם לחשוב מחדש על כתיבה וכתיבת סדרה בפרט.

אמרתי את זה בעבר ואני אגיד זאת שוב – פיתוח סדרה זו לא עבודה לבנאדם אחד. במינימום דרושים שניים – עורך או עורכת תסריט יחד עם התסריטאי או התסריטאית.

באידאל, לפחות לדעתי, צריך חדר שלם של כותבים שעובדים יחד על פיתוח הארקים לדמויות ופיתוח הפרקים עצמם באופן עונתי, ככה שהמבנה הפרקי של כל פרק ופרק ישתמש במנגנון הסדרתי, השאלה הדרמטית, שתהיה תנועה בין הערכים ההופכיים ושהדמויות יתקדמו בתהליך השינוי בין אם לטובה או לרעה.

שימוי לב שתהליך של שינוי בסדרה הוא ספירלי, ממש כמו בחיים 🙂 אנחנו נעים גם קדימה וגם אחורה (ועל כך בהרחבה אולי בפוסט אחר או בספר שיצא לשיטת האקורדיון, בעזרת השם השנה 2023).

אבל נניח את זה בצד.

מצאו לכם שותפים לכתיבה. זה יכול להיות חברים שאינם מגיעים מעולם היצירה – וחברים כאלה הם מועילים במיוחד כי הם באים "נקיים" לסיפור, הם קהל היעד בסופו של דבר שיכולים להגיד לכם את הדבר החשוב ביותר – זה עובד או שזה לא עובד. הם אולי לא ידעו למה. אבל גם זה חשוב, לקבל פרספקטיבה מחוץ לעצמינו.

מצאו לכם שותפים שהיו איתכם בבית ספר לקולנוע או בסדנה או אפילו במפגש מקצועי. זה כמובן ידרוש מכם לקרוא ולהגיב גם לחומרים שלהם, אבל היי, מזה לומדים הכי הרבה ואם לצטט חבר'ה מהסדנה שלי – "זה הרבה יותר קל לזהות מבנה סדרתי ולהגיד מה לא עובד בסדרות של אחרים".

מצאו שותף או שותפה שיהיו יוצרים שותפים איתכם מהתחלה עד הסוף או אחרי שיש לכם כבר הצעה או פרק כתוב. זה אומר שתחלקו בזכויות וכדאי שתדברו על זה ואפילו תתייעצו עם איגוד שאתם חברים בו, אבל – זה ישאיר אתכם פחות לבד בתהליך היצירה. ככה תוודאו שאתם בדיאלוג מתמיד וגם, אני חייבת להודות הרבה פעמים מפיקים וגופי שידור סומכים יותר על זוג יוצרים שבאים עם סדרה ראשונה מאשר על יוצר לבד (ולרוב ינסו להצמיד לו מישהו).

כמה שאני מנסה לכתוב לבד אני מגלה שאני מתייעצת שוב ושוב עם אותם קולגות שהיו איתי בסדנאות עבר, חברים לכיתת תסריטאות מהחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב (שחגג 50 לפניי שבוע, מזל טוב :)) ומבינה שהם המתנה הכי גדולה שלקחתי איתי. הכלים הם כלום ושום דבר אם לא מתרגלים אותם, אם לא מוציאים את הטיוטות לקריאה תחת עיניים שניתן לסמוך עליהם.

ולכן, הרבה פעמים כשמגיעים אליי לייעוץ ומתלבטים אם להירשם לסדנה או לליווי אחד על אחד אני מדגישה שלא משנה מה תבחרו מדובר בתהליך. אנחנו בודקים את ההתאמה, אני נותנת לכם כלים. אבל העבודה רובה היא בדיאלוג בינינו.

אם תרצו לשתף אותי בתהליך שלכם, מוזמנים להשאיר פרטים.

בתקופה הקרובה מלבד סדנת המשך לשיטת האקורדיון שתתקיים בחיפה ובתל אביב, מתוכננת גם סדנה מקוצרת לכתיבה תסריטאית בזום וכמובן מחזור חדש של התורה כולה ב-15.3.22. המחזור החדש יתקיים בזום וההרשמה מוזלת עד שלושה שבועות לפניי, יש עד 8 מקומות וחלקם לשמחתי כבר נתפסו. אנא צרו קשר אם אתם רוצים להצטרף.

שתהיה לנו שנת יצירה פורייה והלוואי גם שלא נהיה בה לבד, גם מבחינת קולגות ליצירה וגם שהיצירות שלנו יגיעו למסך (גם מסך האינטרנט זה מעולה!)..