סרטי שירה | Poetry Film

סרטי שירה הם ז'אנר שאפשר להגיד קיים כבר עשרות שנים. אני לא יודעת אם אתם יודעים, אבל בעצם יש קשר הדוק בין הכרזה על ז'אנרים ודיון עליהם למחקר אקדמאי וכמובן מה נכתב עליהם באינטרנט ואילו פסטיבלים ודיונים התקיימו עליהם.

ההגדרה הכי טובה שאני יכולה לתת לז'אנר הזה היא סרט שבמרכזו יש שיר. POEM.

האם להקליט את עצמי מדקלמת שיר בעוד אני מצלמת בוידאו כביסה תלויה על חבל עם המילים על המסך זה סרט שירה? בעיניי כן. יכול להיות שסרט כזה לא יתקבל לפסטיבל נחשב ויוקרן על מסך באולם קולנועי כי האיכות של הסאונד והוידאו לא ברמה מספיק גבוהה.

מאידך גם אסלה הוצגה באומנות על ידי זרם הדאדא, אז השאלה מהו סרט שירה מתחבר לשאלה מהי אומנות ומה מגדיר אומנות כאומנות? מי מחליט? אנחנו כמובן, כאמנים וכיוצרים וכקהל של היצירה.

הסרט הראשון שיצרתי והוקרן בפסטיבל אפוס תחת הקטגוריה של סרט שירה הוא "תתכדרי על מגרש המלך את בת". זהו סרט אנימציה שיצרתי עם אחי אייל ליבוביץ' האנימטור. זה סרט שיצרנו תוך שבועיים, האנימציה בכוונה מאוד פשוטה ונראית כמו סרט ילדים. ללא צבע, יש לנו ילדה שהופכת לכל מיני צורות והפרשנות הוויז'ואלית מתחברת לפרשנות המילולית.

באותה תקופה, במקביל יצרתי את שעות השמש עם הבמאי דותן גור. שעות השמש גם מהווה פרשנות וויז'ואלית למילות השיר, הסרט צולם כלייב אקשן הסאונד הוקלט בנפרד. לקח לנו 3 ימי הפקה ליצור את הסרט והוא זכה בחביב הקהל בפסטיבל שירה באירלנד. אבל לא התקבל לפסטיבל אפוס!

סרט שלישי ואחרון יצרתי שנה שעברה, ב-2022, דצמבר לקראת פסטיבל אפוס. הוא הוקרן בפסטיבל והוא נעשה בשיתוף פעולה עם הצלמת נטע קרת ונעה גלוברמן שעשתה את הארט, עורך אייל אמיר וסאונד הד גלבוע (שעורך גם את פרקי הפודקסט!). אני ביימתי את "מקופלת" והוא צולם בשעתיים. העריכה לקחה יותר זמן וכמובן היה תהליך פרו פרודקשיין ופוסט.

במילים אחרות, הסרטים הללו נעשו מהר. בתקציב אפסי. בהרצאה שלי על סרטי שירה, אני מראה הרבה דוגמאות, מכל העולם, מפסטיבלים שונים, מתקופות שונות. האם סרטים של זרם התודעה משנות ה-60 הם סרטי שירה? האם קטע מתוך הסדרה על אמילי דיקינסון שהגיבורה מדקלמת שיר ויש אנימציה שנכנסת בתוך הפרק עומד כסרט שירה?

מדובר בדיון, אך כמובן מי שבסוף מחליט אלו הלקטורים בפסטיבלים. יש לנו את פסטיבל זברה בברלין, יש לנו את או-בל באירלנד ואצלנו את אפוס. כפי שאתם יודעים אולי כיוצרים, לא מקבלים כסף על הקרנה בפסטיבל, אך עצם ההשתתפות היא כבוד שפותח לכם דלתות וממלא את תיק העבודות וקורות החיים שלכם.

בעיניי, כמובן, זה לא העניין. העניין הוא היצירה עצמה. כמשוררת ותסריטאית ז'אנר סרטי השירה מרתק ומסקרן אותי. התחלתי ליצור סרטי שירה מהרגע שהתחלתי ליצור קולנוע עצמאי (אי שם ב-2016) במקביל לכתיבה וליצירה של אהבה ראשונה.

אני מאמינה שחקירה של הקולנוע, דיון וכתיבה עליו, יחד עם התואר שעשיתי באוניברסיטה והסקרנות האקדמאית הטבועה בי היא חלק גדול מיצירה. אני לא לבד בה כמובן. יוצרי הגל הצרפתי החדש בשנות ה-60 הקימו להם כתב עת לקולנוע במקביל ליצירתם ויש עוד דוגמאות אינספור ליצירה במקביל לחקירה.

מוזמנים לצפות בדוגמאות לסרטים שלי וליצור את שלכם. ז'אנר סרטי השירה מתחבר יפה כל כך גם לרשתות החברתיות ולתקופה בה אנו חיים.

הרשמה להרצאה בלייב

אנקנטו

אנקנטו הוא טקסט מרגש, פמיניסטי, שעוסק בטראומה משפחתית, השלכה, החלמה

לקרוא עוד