איך מייצרים הזדהות עם דמות בסדרה?

לעיתים נהוג בקרב כותבים ותסריטאיות בפרט לפתוח פוסט בהתנצלות. אני מצטערת שלא כתבתי מזמן פוסט חדש, אני מצטערת שלא כתבתי לכם הרבה זמן, אני מצטערת "שנעלמתי". אבל במקרה שלי, אני לא מצטערת ולא מתנצלת כלל. הייתי עסוקה בחודשים האחרונים ביצירה וזה בהחלט לא מובן מאליו.

גם ליצור, גם ללמד, גם ליצור עבורכם נתיבים חדשים עבור היצירה שלכם. נתיבים שאני סוללת לעיתים דרך לימוד ופיתוח חומרי הדרכה על תסריטאות, קולנוע, הפקה ובימוי. נתיבים שאני סוללת דרך העבודה שלי עצמי והתיעוד של הדרך שאני עושה. אם אני רואה בדרך שלי ערך עבור אחרים.

אני פוגשת לא מעט יוצרות ויוצרים מדוכדכים שהם לא מצליחים לייצר רצף של עבודה, לא מצליחים לעמוד בדד-ליינים. לעיתים חלקם מרגישים שהם "פיספסו את הרכבת" והאם עוד ניתן לרצות ליצור משהו חדש? כן. בהחלט. ברור שכן.

אתם כועסים על עצמכם שאתם זקוקים לעזרה? להדרכה וליווי? לקבוצה? לתחרות? לתגמול?

למה? זה מובן לגמרי.

כיצד תצרו הזדהות עם הדמויות בסדרות שלכם אם לא תדעו מאבק מהו. אם לא תלחמו על הזכות ליצור. הזכות להביא חיים חדשים לעולם הזה, עולם שסוגר דלתות בפניכם. שאומר לכם שוב ושוב "לא?".

אתם תגידו "כן!". המפגש עם המילה הכתובה והאימג' המצולם מוכיח לי שוב ושוב שניתן ליצור הזדהות וסיפור מכל דבר. משקית שנעה ברוח, מצלופח שעושה מסע ממים מלוחים למים מתוקים, ממורה חנון לכימיה שהופך לסוחר סמים אכזר. מסב שמסכן את חיי הנכדים שלו ומקריב את הבת היחידה שלו עבור האגו שלו עצמו.

הכול אפשרי. אם לא במציאות, אז בדמיון שלנו ואם לא נחלום את החלומות הללו, ואם לא נסבול כדי לגרום להם להתגשם, אז למה משאלות הלב האלה מגיעות שוב ושוב לפתחנו? כנראה שיש סיבה. כנראה שנבחרתם לספר סיפור וזה סיפור שיש בו מאבק. המאבק הוא הבסיס להזדהות.

כשהייתי סטודנטית לתסריטאות קובי ניב אמר לנו בכיתה – מזדהים עם כוכבי הקולנוע כי הם יפים.

לא נכון! אני מזדהה עם צלופח שהוא אחת החיות המכוערות והמגעילות שיש ב"גוספל של הצלופח". ספר מעולה שאני ממליצה עליו בחום. אני מזדהה עם ג'וק ענקי בגלגול של קפקא ולא מתביישת להגיד שאני שואבת ג'וקים מרוב שאני לא סובלת אינטרקציה איתם.

סיפור טוב שואב אותנו פנימה. לא משנה אם צריך לקום לעבודה. לא משנה אם מדובר ברוצח סדרתי. זה מה שיפה וזה מה שמכוער וזה מה שאנושי וזה מה שהופך אותנו למי שאנחנו.

ואם אתם מרגישים שאבדה לכם הדרך, אני אשמח לעזור לכם. ביום רביעי ה – 17.5.23 אנחה סדנה מקוצרת על ההבדל בין פיתוח סרט לפיתוח סדרה, אדבר על המבנה השונה ואתן תרגילים כתובים שתיקחו איתכם הלאה וגם תגישו ותקבלו עליהם משוב. הרשמה כאן.

ביום שני ה-8.5.23 אשיק תכנית חדשה לניהול זמנים עבור תסריטאים שרוצים להגיש תוך 3 חודשים תסריט לפיצ'ר או תקציר לסדרה. זו לא תהיה סדנה אלא תכנית עבודה, כלים, תאריכים, דדליינים וקבוצה שמייצרת לחץ. תחרות. פידבק קבוצתי ובעיקר מסגרת כדי שתביאו לעולם יצירות חדשות. הרשמה כאן

אני סקרנית לראות, לשמוע ולקרוא אתכם. נמאס לי מהמוצרים השחוקים, המשוכפלים במיינסטרים. ואני יודעת שאני לא היחידה. מה דעתכם?