איך נכנסים לתעשייה? איך מרוויחים מתסריטאות?

לאחרונה פונים אליי ושואלים אותי את השאלה הנצחית – איך להיכנס לתעשייה? אם יש לי עצות או שאני יכולה לספר איך אני נכנסתי לתעשייה. זו שאלה שהיא אגב מקבילה מאוד ל"איך מתפרנסים מתסריטאות" שזו שאלה שעניתי עליה בפוסט נפרד. לפחות את הטייק שלי על העניין.

אז קודם כל אני רוצה לענות על השאלה הזו באופן פומבי, ככה שכל מי ששואל אותי אני אוכל להפנות אותו לפוסט הזה (שכמובן יהיה גם בבלוג וגם בדף הפייסבוק) ושנית כל, אני רוצה לקצר לכם את כל מה שאני אכתוב במשפט – אין לי מושג על מה אתם מדברים. אין תעשייה – יש עשייה.

העשייה שלכם. אתם עובדים על פרויקט שהוא תסריט לסרט או הצעה לסדרה, אולי גם כתבתם קצת מהסדרה הזו ואתם מנסים למכור אותו. מה שאתם מנסים למכור זה לא את הסדרה או את התסריט, אלא את הרעיון ואת עצמכם ככותבים של אותו רעיון. אתם מנסים לקבל תקציב פיתוח.

תקציב פיתוח תקבלו מגוף שידור או קרן קולנוע, אולי כזוכים בפסטיבל, חממה, תחרות כלשהי, לעיתים יש מפיקים שמשלמים על פיתוח.

תקציב פיתוח מתחלק לשניים – מקבלים כספי פיתוח על מסמך מקוצר של עד חמישה עמודים ואז כותבים את הפרויקט במלואו – סדרה או סרט. ואז מגיע השלב השני – תקציב הפקה.

תקציב הפקה הוא משהו נפרד שלמען האמת כתסריטאית הוא לגמרי לא תחום המומחיות שלי, אבל בגדול זה אומר שיוצאים ומצלמים את הסדרה או הסרט שלכם. אחרי זה יש שידור והפצה ולפעמים מכירה של הפורמט של הסדרה או תרגום של הסרט, גם נושאים שאני לא בקיאה בהם, אבל ללא ספק הם דרך להתפרנס.

מה אני מנסה להגיד בכל זה? שכתבתי סדרה, שילמו לי על הכתיבה והפיתוח שלה, יש לי עוד סדרה בדרך שזכיתי במענק פיתוח מהוט בפיצ'ינג סדרות של פסטיבל חיפה. אלו שני פרויקטים נפרדים. זו עשייה שלי. לא היו פה קסמים ואין לי עצות מלבד אלו שאני מחלקת לכם חינם בצורה של פוסטים ופרקים לפודקסט וסרטונים.

עכשיו, תהליך פיתוח הוא עניין רציני. הוא עבודה. הוא עשייה. כמו שכבר כתבתי בעבר – פיתוח של סדרה זו לא עבודה של אדם אחד, זו עבודה של לפחות עורך תסריט ותסריטאי, כדי שהתסריטאי יקבל פרספקטיבה אם העולם שלו עובד, אם זה עובד, כדי שיהיה דיאלוג שמתוכו הסדרה הולכת ומתפתחת.

התהליך הזה מגולם בסדנה שאני מעבירה או במפגשים של ליווי ועריכה פרטנית. בקרוב נמשיך את אותה עבודת פיתוח בסדנת המשך בה נכתוב פיילוט ובייבל. עבודת ההמשך הזו היא משהו שאמורים לקבל עליו פיתוח מגוף שידור אבל, המציאות היא שמעטים מקבלים תקציב פיתוח ואני במצב היום שאני מעדיפה להמשיך ולפתח את הפרויקטים שלי כמה שיותר כדי להגביר את הסיכוי שיקבלו כסף ושותפים איכותיים ומה שנקרא PROOF OF CONCEPT, הנה זו אני, זו הכתיבה התסריטאית שלי, זה הדיאלוג, אלו הדמויות, זה העולם, זה עובד.

ואני עושה את זה לא בגלל הכסף. אני עושה את זה כי זו העבודה שלקחתי על עצמי כתסריטאית, כאימא של הילד הזה שההריון שלו לצערי יכול להימשך שנים והלידה מאוד כואבת.

לסיכום – אין איך להיכנס לתעשייה אלא דרך עשייה. העשייה היא עבודת הפיתוח. עבודת הפיתוח היא מורכבת ואינדיבדואלית. אני יכולה לתת לכם כלים ומסגרת וליווי אבל את הדרך שלכם תעשו בעצמכם ואף אחד לא יכול לעזור לכם להגיע למקום שאתם רוצים להגיע אליו! כל סדרה היא שונה, כל יוצר הוא שונה. אתם תגלו את הדרך בעצמכם. יש אינסוף סיפורי הצלחה, מה שמעניין אותי למען האמת זה הטעויות שבדרך.

ואם אתם רוצים לעבוד איתי, אתם מוזמנים – אני כנה מאוד, אני לא מתפשרת, אני מבטיחה שתמיד אגיד לכם את האמת אבל גם אשמור עליכם (מוזמנים לקרוא על זה עוד פה https://bit.ly/3FC0iFz)

ואני מבטיחה שהשיטה שיצרתי כל מטרתה היא לקצר עבורכם את הדרך ולדייק את העבודה שלכם. בסוף אתם הכותבים. אתם עושים את העבודה.

הסדנה של שיטת האקורדיון היא 8 שיעורים של שעתיים ל-6 משתתפים בלבד, כל שיעור הוא שיעור בו אתם לומדים ומקבלים כלים שנבנים זה על זה עד שאתם מפתחים את הקונספט שלכם מרעיון להצעה. הסדנאות אינן קבוצת תמיכה אלא מסגרת מקצועית ללמידה. אנחנו לא עוסקים בסדרות של אנשים אחרים שעה וחצי מהשיעור ואז חצי שעה בשלכם, אלא לומדים, מתרגלים ומתקדמים כל אחד עם הסדרה שלו בלי להעיק על הקבוצה. כמובן שיש מקום לדיון ושיתוף, אבל זה תלוי בכם כמה אתם רוצים לשתף וכמה אתם רוצים להשתתף.

הסדנה הקרובה נפתחת ב6.12.21 יום רביעי 20:00-22:00 ויש עוד שלושה מקומות בלבד. הסדנה הקרובה כוללת מלבד שיעורי הסדנה גם מפגש עריכה אחד על אחד איתי על הסדרה עד חודש מסיום הסדנה כדי שיהיה לכם מקום לדון בעוד טיוטה ועוד זמן לבד ומחשבה משותפת לפניי השליחה לגופי שידור ומפיקים. עוד פרטים פה באתר

מוזמנים להתייעץ איתי ולכתוב לי על ההתלבטויות, הניסיון והסדרות שאתם רוצים לפתח.