רצון הוא הבסיס לכל דרמה

באופן קבוע הבעיה המרכזית ביותר ואולי גם הבסיסית ביותר שגורמת לקורא או צופה לאבד את ההזדהות שלהם ולאחר מכן את העניין שלהם בסיפור היא בעיה של רצון.

המשולש – דמות, מכשול, מעצור – הוא הבסיס לקונפליקט. בכל סיפור ובכל חלק וחלק של הסיפור, בכל סצנה. אבל, לפעמים אנחנו נוטים לשכוח את זה מרוב דברים שאנחנו רוצים לספר ובדרך כלל ככל שהסיפור שלנו הופך להיות מורכב יותר ויותר.

אז את הפוסט הקרוב אני אקדיש לעניין הקטן הזה רצון, שהוא בעצם עניין דיי גדול והייתי רוצה להשאיר את זה כשאלה פתוחה עבורכם. בפעם הבאה שאתם צופים בפרק של סרט או סדרה ואתם מאבדים עניין, תבדקו עם עצמכם האם זה בגלל שאין לדמות רצון ברור?

לעיתים אנחנו מתחילים את הסיפור עם רצון ברור ומכשולים שהולכים ומסבכים את הגיבור מהשגת היעדים שלו, אבל אז הרצון נעלם. המכשולים נעלמים ואנחנו נשארים עם התהייה – מה לעזאזל קרה בפרק הזה? למה אני צופה בזה? למה אין דרמה?

קחו את העונה החמישית של הכתר למשל. יש לנו פרקים שלמים שבהם לא ברור מה הדרמה של הפרק, מה הדמויות רוצות וכיצד הן נכשלות להשיג את המטרות שלהן (או מצליחות). אנחנו נותרים להביט בשכפול של מציאות וזה גם משהו שיוצרים אומרים הרבה מאוד פעמים, "ככה זה היה באמת", אבל התשובה הזו לא באמת פותרת את הבעיה.

דרושה דרמה כדי להצדיק את הסיפור.

אי נוחות ומבוכה הם לא אותה תחושה כמו המתח שמתעורר בנו – האם הגיבורים בהם אנחנו צופים יצליחו או יכשלו.

מה הרצון של הגיבורים שלכם?
האם הם משיגים את מה שהם רוצים?

יכול להיות שהעלילה תקועה ברגע בו הרצון שלהם משתנה. הם השיגו מטרה אחת והמטרה הבאה כבר מספרת סיפור חדש.

כיצד ליצור את המורכבות הנדרשת כדי לייצר קונפליקט מתמשך על פניי כמה פרקים וכמה עונות?

כיצד לבנות ארקים לדמויות שעוברות תהליך שינוי אך נשארות שזורות במהלך המרכזי?

כדי לפתור את השאלות הללו יש לצלול לתוך הלמידה והתרגול של שיטת האקורדיון.

ב-7.12.22 החל מימי רביעי מ-18 עד 20 במשך 13 מפגשים נפתח את העלילות לסדרות שלכם ונכתוב גם פרק פיילוט ופיץ' להצגה בפניי מפיקים. אם אתם רוצים להצטרף למסע, מוזמנים ליצור קשר דרך האתר aditishrai.com או במייל aditishrai@gmail.com